Hvad er skolevægring?

Skolevægring handler om barnets forsvar mod ubehag, at barnet er modvillig over for, eller kæmper imod, at komme i skole. Skolevægring er en betegnelse for det forhold, at barnet over længere tid har markant fravær fra undervisningen i skolen. Der er mange årsager til, at børn ikke vil i skole. Processen starter ofte med almindelige sygdomssymptomer: ondt i maven eller hovedet, som resultere i en sygemelding.

Det vurderes at en til fem procent af alle børn i Danmark har symptomer, der kan kædes sammen med skolevægring.

Skolevægring dækker over børn og unge mellem 5-17 år, som:

  • Har forhøjet fravær eller er helt fraværende fra skole i perioder

  • Deltager i en del af undervisningen, men forlader skolen i løbet af dagen

  • Ofte kommer for sent i skole

  • Deltager i skolen, men har en uhensigtsmæssig/dårlig opførsel i skoleregi

Skolevægring kan forekomme i forskellige grader. Hos nogle ses skolevægring kun i 2 uger, mens andre udfordres med skolevægring i flere år. Fælles betegnelse er at der er tale om en følelsesmæssig belastning.

Symptomer på skolevægring

  • Barnet eller den unge siger ofte, at han/hun er syg (hovedpine, mavesmerter, ondt i halsen etc.)

  • Bliver barnet hjemme fra skole, kan sygdommen pludselig “forsvinde”

  • Der kan være raserianfald og grædeture hos barnet

  • Bekymringer fra barnet/unge omkring ting, der foregår i skolen

  • Frygt for der vil ske forældrene noget, mens de er i skole

  • Skolevægring kan opstå efter barnet eller den unge har været væk fra skolen i en periode ift. sygdom eller ferie. Det kan også opstå ved en stressende begivenhed: Ny skolestart, flytning, sygdom/død familien

Årsager til skolevægring

Tidligere kaldte man skolevægring en skolefobi, men der er meget andet end en fobi der kan være årsag til at et barn udvikler en modstand mod at gå i skole. Derfor bruger man i dag termen skolevægring, og skolefobi er kun en ud af flere mulige årsager til skolevægring.

Skolevægring hænger ofte sammen med andre udfordringer som: socialfobi, seperationsangst eller generaliseret angst.

Behandling skolevægring

Vi ved jo længere tid barnet eller den unge ikke kommer i skole, jo vanskeligere bliver det at komme tilbage i skolen. Derfor er det vigtigt med en tidlig indsats. Kognitiv adfærdsterapi er effektiv behandling af børn og unge der lider af skolevægring. Det primære mål i kognitiv adfærdsterapi er at hjælpe barnet eller den unge med at ændre tanker, følelser og adfærd, så barnet eller den unge lærer at gå i skole uden at skulle opleve emotionel belastning. Behandlingen tilrettelægges derfor i forhold til hvad den primære årsag til skolevægringen er. Dernæst arbejdes der på at eliminere de faktorer, der opretholder de udløsende omstændighed samt ændre barnets eller denunges antagelser forbundet med omstændighederne.

Forældresamarbejde samt skolesamarbejde er en afgørende faktor i behandling af skolevægring.

Er du interesseret i at vide mere, så kontakt mig gerne med henblik på forsamtale eller en opringning.